Skočiť na hlavný obsah

Riaditelia o starom aj novom roku

Prelom rokov býva tradične časom hodnotenia roka odchádzajúceho a plánovania a želaní do roka prichádzajúceho. Generálny riaditeľ Štátneho divadla Košice Peter Himič a riaditelia troch umeleckých súborov Milan Antol, Karol Kevický a Andrii Sukhanov odpovedajú na dve otázky:

1. Aký bol rok 2018 v divadle (opere, balete, činohre). Čím vás potešil?

2. Aký bude rok 2019 v divadle (opere, balete, činohre). Čo očakávate, čo môžu očakávať diváci a čo by ste si želali, aby sa v ňom splnilo?

Peter Himič, generálny riaditeľ

1. Považujem ho za mimoriadne úspešný. Týka sa to všetkých súborov. Všetky premiéry nielenže zaznamenali úspech, ale tešia sa aj obľube u divákov. Čo by ma mohlo potešiť viac. Snažili sme sa vyriešiť niekoľko vecí, ktoré sme pred sebou "tlačili" (napríklad drobné opravy), veľkolepo sme odštartovali nový festival Transmisije v Poľsku.

2. Všetky pripravované tituly sú veľmi zaujímavé. Dramaturgie súborov sú, podľa mňa, veľmi poctivo pripravené. Od náročnejších titulov, po tzv. obľúbené. Po dlhšej dobe uvedieme veľkovýpravnú rozprávka a pozvanie do nášho divadla prijali renomovaní režiséri, domáci aj zahraniční. V novom roku sme hostiteľmi druhého ročníka festivalu Transmisií a v septembri budeme chcieť v Košiciach nadviazať na úspech tohto projektu počas premiérovej edície v poľskom Rzeszowe. Začala sa prípravná fáza ďalších väčších investícií. Jednoducho roboty vyše hlavy. Želám si, aby sa zopakovali úspechy z minulého roka a nech potvrdíme aj trend navyšovania tržieb a počtu divákov z posledných rokov.

Milan Antol, riaditeľ činohry

1. Každý rok pri bilancovaní má svoje zdanlivé konštanty a nepochybne aj špecifiká. Aj v roku 2018 sme hrali činoherné predstavenia, realizovali premiéry a verím, že tešili, zabávali a niekedy aj osvietili našich návštevníkov. Sme za priazeň divákov a aj zvyšujúci sa záujem odbornej divadelnej verejnosti vďační. Po januárovej premiére hry Ešte sa to dá zachrániť našej kolegyne Adriany Krúpovej prišla do repertoáru inscenácia, ktorá spájala a naďalej spája pozitívne ohlasy odbornej kritickej obce a našich divákov. Bola to premiéra Znovuzjednotenie Kóreí v réžii Júlie Rázusovej. Jedným očkom som okrem iných cieľov poškuľoval pri svojom nástupe aj po ocenení DOSKY a to sa práve pri tejto inscenácii v našej spolupráci s režisérkou konečne podarilo. Som rád za ocenenie, ktoré spolu s režisérkou získala aj naša práca. V plejáde komédií sa tešíme novému prírastku, komédii Remeselníci. V polovici roka prišla na javisko Malej scény Sára Salkházi. Pri objednávke tohto diela som si veľmi želal priniesť do repertoáru kresťanskú tému a v tomto prípade sa to vďaka režisérovi a autorovi v jednej osobe Kamilovi Žiškovi veľmi pekne a s úspechom vydarilo. Tešil ma aj obrovský záujem o pozíciu herca v našom súbore na konkurze, ktorého sa zúčastnilo viac ako 60 mladých absolventov rôznych umeleckých škôl z celého Slovenska. Žiaľ mali sme a ešte stále máme len dve voľné miesta k súčasným 20 hercom súboru. Proces výberu je v druhej fáze a s oslovenými adeptami sme nadviazali spoluprácu v tejto sezóne a čas ukáže, ktorí z nich nakoniec doplnia zostavu skvelých hercov košickej činohry. Škoda, že tých miest  nie je viac. Keď som prišiel do súboru po skončení vysokej školy, hercov v súbore bolo dvakrát viac ako dnes. Jeseň, 100 rokov od vzniku ČSR, NAŠI furianti a režisér prof. Ľubomír Vajdička - skvelá spoločnosť a zároveň milé a veľmi príjemné obdobie. Trojka hercov a Dobšinský bol tvrdohlavý, ale zdá sa, nakoniec úspešný boj. Ťažkosti sme zdolali a do projektu Štúdia malej scény sme priniesli kľúč, ktorým sa otvorili dvere pre iné kreatívne a po umeleckej práci dychtivé kolektívy. Aby toho nebolo dosť, tak ešte aj dlho zamýšľaný projekt Workshop, v tomto prípade pohybovo-tanečný, zažil svoje prvé lekcie a herci sa začali vyzbrojovať novým pohybovým potenciálom – tvorcovia tešte sa! Také je letmé poohliadnutie sa za rokom práce v činohre plné výziev, ktoré sme so vztýčenou hlavou dokázali zdolať.

2 Opäť toho nebude málo, ba verím, že ešte viac. Čaká nás Moliére a Škola žien, už len to, s akým nadšením sa pripravuje, ma napĺňa nádejou, že opäť je tu niečo prinajmenšom očakávania hodné. Vo februári Urna na prázdnom javisku a návrat do Košíc, v tomto prípade autora Martina Čičváka sľubuje veľa hereckých šancí, ale aj šancu pre divácke pobavenie a poučenie. Čo viac som si mohol priať navyše ako návrat Diega de Breu, ktorého práca je naplnená množstvom kvality a nezabudnuteľných zážitkov hercov mnohých divadiel, ale aj množstvom uznania divadelnej verejnosti.  Diego u nás bude v apríli v spojení s Máriou Stuartovou. Pri júnovom zdivadelnení skvelého filmu Adamove jablká s prácou režiséra Jána Luterána čakám presný zásah a zaradenie  do radu kvalitných a zaujímavých divadelných inscenácií. Na jeseň opäť už spomínaný Martin Čičvák a jeho trvalejší návrat domov v pozícii režiséra hry Pygmalión. Blíži sa výročie nežnej revolúcie a s ním príde inscenácia SPIN, neobvyklá a zvláštna. Verím, že sa nám do toho projektu podarí dostať zaujímavých hostí aj vďaka autorovi textu Marcelovi Děkanovskému. Mohlo by sa zdať, že som v tomto svojom epose či óde na rok 2018 s vyhliadkou na rok 2019 zabudol na hercov, ale nech mi odpustia, mám ich všetkých veľmi rád a nerád by som čo i len jedného opomenul a ak by som sa pustil do opisu svojho dobrého pocitu z každého z nich, tak mi tento článok už naozaj nikto neuverejní pre jeho nenásytné zaobchádzanie s priestorom. Verím že do projektu Štúdia malej scény pribudnú nové počiny, že nás bude v súbore najmenej o dvoch viac, že sa rozbehnú workshopy, že budeme mať dôvod popýšiť sa svojou prácou, pracovitosťou a ešte kvalitnejšími medziľudskými vzťahmi. Želám celej činohre a ľuďom, ktorí činohru majú radi, aj tým, ktorí menej, veľa lásky, zdravia a Božieho požehnania.

Karol Kevický, riaditeľ opery

Pre operný súbor bol rok 2018 veľmi úspešný. Do nového roka vstúpila opera už tradične Novoročnými koncertmi koncipovanými prevažne z menej hrávaného talianskeho repertoáru z obdobia druhej polovice 19.storočia, ako i z jednotlivých operných scén, či notoricky známych árií a duet svetovej opernej literatúry. Pod taktovkou vynikajúceho českého dirigenta Roberta Jindru sa predstavili košickému publiku atraktívni hosťujúci umelci Eva Urbanová a Michal Lehotský, ktorých už tradične sprevádzal operný orchester. Opera Štátneho divadla Košice uviedla v roku 2018 tri nové premiéry titulov, dramaturgicky veľmi pestrých, ktoré si našli svojho poslucháča a stali sa divácky úspešnými. Prvou premiérou boli Hoffmannove poviedky od Jacquesa Offenbacha v réžii maďarského umelca Imre Halasiho a pod taktovkou Maroša Potokára. Premiéra sa stretla s úspechom predovšetkým u konzervatívneho publika, ale zaznamenala záujem aj u neoperného diváka, či návštevníkov vyhľadávajúcich skôr menej uvádzané operné tituly. Udalosťou roka 2018 (a zároveň druhou premiérou) bolo inscenovanie notoricky známej opery Wolfganga Amadea Mozarta – Don Giovanni. Uviesť tento titul v menšom divadle je vždy veľká výzva pre súbor, ale samozrejme aj veľký risk, pretože sa vystavuje veľmi prísnym kritériám nielen odbornej kritiky, ale aj bežného publika. Opera Don Giovanni je totiž natoľko známa a existuje také množstvo nahrávok, že sa žiaden ansámbel nevyhne porovnávaniu. Inscenácia však vďaka skvelému brazílskemu dirigentovi dlhodobo žijúcemu vo Viedni Viniciusovi Kattahovi a kultovému slovenskému režisérovi Jurajovi Nvotovi zaznamenala mimoriadny úspech. Odborná kritika hodnotila uvedenie diela po každej stránke ako nesmierne úspešné, predovšetkým akcentovala vynikajúce hudobné naštudovanie a vyzdvihla kvality oboch sólistických obsadení, čo nie je bežné ani na renomovaných operných scénach. Poslednou a nemenej úspešnou premiérou v roku 2018 bola opereta Johanna Straussa Netopier v naštudovaní režiséra Michala Spišáka a dirigenta Roberta Jindru. Okrem spomínaných operných premiér participoval orchester aj na príprave premiéry klasického baletu Petra Iľjiča Čajkovského Labutie jazero v novom hudobnom naštudovaní a pod taktovkou domáceho dirigenta Igora Dohoviča. V októbri sme si slávnostným galakoncertom pripomenuli 100. výročie vzniku prvej  Československej republiky, ktorého prvá polovica bola venovaná výlučne českým a slovenským skladateľom a druhá spomienke na bývalého šéfdirigenta pána Borisa Velata. Zároveň bol tento koncert symbolicky aj inauguračným večerom nového šéfdirigenta pána Viniciusa Kattaha. Opera sa v minulom roku zúčastnila prezentovala v historickej budove Slovenského národného divadla v Bratislave v rámci operného festivalu Eurokontext.sk s úspešným operným titulom Richarda Wagnera – Víly, pod taktovkou dirigenta Roberta Jindru a na letnom opernom festivale v maďarskom Fertörákosi (neďaleko Soprone) v jaskynnom divadle (Barlangszinház) s operou Giuseppe Verdiho Falstaff v réžii oscarového režiséra Jiřího Menzela a pod taktovkou Martina Leginusa. Za túto inscenáciu dostala opera aj nomináciu na cenu DOSKY za najlepšiu réžiu.

2. My všetci spoločne dúfame, že rok 2019 bude opäť úspešný a plný umeleckých výziev. Čakajú nás ďalšie krásne operné tituly, zaujímaví režiséri a skvelí dirigenti. Diváci uvidia Verdiho Otella, od francúzského romantického autora Saint-Saensa biblický príbeh Samsona a Dalily, či nové naštudovanie známej Traviaty od Giuseppeho Verdiho. Diváci budú môcť na našom javisku uvidieť nových hosťujúcich sólistov, ako i výborných a obľúbených domácich umelcov. Opäť sme pripravili pre našich priaznivcov Novoročné koncerty a veríme, že sa nám podarí dotiahnuť do úspešného konca predbežne rozpracovanú spoluprácu s dirigentom Jánosom Ácsom, ktorý by mal u nás dirigovať slovenskú premiéru Leoncavallovho Requiem. A čo sa týka želaní? Predovšetkým by som prial svojim kolegom radosť z hry a zo spevu, radosť zo spolupráce s novými režisérmi a dirigentmi, ako i množstvo kreatívnych a umeleckých podnetov, ktoré by im dokázali poodkryť nové taje našej krásnej, ale zároveň nesmierne náročnej práce. Tiež by som si prial, aby sa táto radosť preniesla z javiska aj do hľadiska, a aby naše nádherné divadlo navštívilo ešte viac divákov ako tomu bolo doposiaľ.  

Andrii Sukhanov, riaditeľ baletu

1 Rok 2018 v balete hodnotím veľmi pozitívne. Počas uplynulého roka sme uviedli dve premiéry. Svetoznámy klasický balet Labutie jazero, bol predstavený v naštudovaní nemenej známeho autorského tímu. Vladimir Malakhov, tanečník storočia a uznávaný nie len v európskom, ale aj celosvetovom kontexte ako baletný umelec, sa ujal choreografie a réžie tohto predstavenia. Jordi Roig, etablovaný európsky výtvarník španielskeho pôvodu sa podieľal na vytvorení scénickej a kostýmovej výpravy. Malakhov už niekoľko rokov úspešne spolupracuje s košickým baletným súborom, a jeho inscenácie pre diváka sú vždy vysoko profesionálnym estetickým zážitkom. Druhou premiérou baletu ŠD Košice v roku 2018 bolo predstavenie Rodná zem. Autora Ondreja Šotha, ktorý  je v dnešnej dobe považovaný za mága súčasného tanečného divadla, inšpiroval kultový československy film s rovnakým názvom. Šoth vytvoril akúsi ukážku rozmanitosti zvykov, tradícii a kultúry slovenských regiónov. Inscenácia bola venovaná výročiu vzniku samostatného Československa a veľkému majstrovi slovenského folklóru Jurajovi Kubánkovi, najznámejšie choreografie ktorého divák mal možnosť v tejto inscenácii vidieť. Záštitu nad predstavením prevzala ministerka kultúry SR Ľubica Laššáková.

2. Na začiatok nového roka pripravujeme pre nášho diváka Balet Gala, benefičný koncert venovaný veľkej tanečnej osobnosti, našej sólistke Eve Sklyarovej. V rámci koncertu uvedieme ukážky zo svetoznámych klasických a súčasných baletov. Okrem Evy Sklyarovej a baletného súboru ŠD Košice, sa na galavečere  zúčastnia aj sólisti popredných európskych divadiel ako Vladimir Malakhov, Nina Poláková, Roman Lazik či Dinu Tamazlacaru. Rok 2019 prinesie dve premiérové novinky. Prvou bude autorský multimediálny projekt M. R. Štefánik z dielne Ondreja Šotha. Titul je venovaný 100. výročiu tragickej smrti Štefánika, veľkej osobnosti slovenských a československých dejín, avšak toto predstavenie nebude iba formálnym pripomenutím veľkých historických udalosti, ale prevedie nás dôležitými momentmi života veľkého človeka, ktorý menil svet. Druhou premiérou bude baletná rozprávka Čarodejník z krajiny OZ. Zaujímavosťou tohto predstavenia je fakt, že inscenácia mala svoju pôvodnú premiéru v berlínskej Opere, a spracovanie tejto známej rozprávky, v réžii a choreografii Giorgia Madiu, je predurčené pre všetky kategórie diváka, pri ktorom sa každý, mladý alebo starý, od zdvihnutia opony ponorí do sveta detských ideálov, snov a fantázii. V novom roku 2019, v dobe globalizácie a moderných technológii, chceme popriať našim divákom veľa lásky, ľudskosti, úcty a dôstojnosti. My sa budeme na Vás tešiť aj v tomto roku, a naďalej sa snažiť, aby ste z divadla odchádzali plní zážitkov a lásky.