Skočiť na hlavný obsah

Návrat Wagnerovho majestátu: Národné divadlo v Košiciach ponúkne operu Tannhäuser a jej nadčasový súboj vášní

Po takmer 65 rokoch sa 1. decembra na javisko Národného divadla Košice vráti v novej inscenácii romantická opera Richarda Wagnera TANNHÄUSER v režisérskom tandeme Ondreja Šotha a Rolanda Khern Tótha a hudobnom naštudovaní šéfdirigenta Opery NDKE Petra Valentoviča. Nová operná inscenácia má aj zaujímavé medzinárodné obsadenie hosťujúcich a domácich sólistov. Popri orchestri a zbore Opery NDKE v nej bude spoluúčinkovať aj svetoznámy Slovenský filharmonický zbor.

Operu Tannhäuser, ktorej celý názov znie Tannhäuser a zápas spevákov na Wartburgu, Wagner skomponoval počas svojho drážďanského obdobia, kde pôsobil ako kapelmajster a premiéru mala v roku 1845. Inšpiroval sa ľudovou baladou o Tannhäuserovi, mýtickým Venušiným pahorkom (Venusberg) a v ňom prebývajúcou bohyňou Venušou, ktorá v stredovekej legende niekedy vystupovala aj ako Frau Holda – nordická bohyňa podsvetia Hel. V opere vystupujú aj historické postavy ako sv. Alžbeta Durínska (Uhorská), Hermann I. Durínsky, minnesänger Tannhäuser a nemeckí stredovekí básnici Wolfram von Eschenbach a Walther von der Vogelweide.

Najmä postava sv. Alžbety je zviazaná so Slovenskom, keďže podľa niektorých prameňov sa narodila v Bratislave, kde prežila prvé štyri roky svojho života a v Košiciach je jej zasvätený Dóm sv. Alžbety, najväčší chrám na území Slovenska.

Richard Wagner prepojil tieto legendy i historické postavy s legendou o súťaži spevákov na hrade Wartburg (v nemčine doslova Sängerkrieg, čo značí vojna spevákov), ale určite mu nešlo o historickú vernosť. Témou jeho opery je rozpor medzi zmyselnou a duchovnou láskou, ktoré sú reprezentované na jednej strane Venušou a na druhej Alžbetou, ale i rozpoltenosť moderného človeka, ktorý je zmietaný protikladmi a nevie sa medzi nimi rozhodnúť. Tannhäuser je jedinou operou Richarda Wagnera, ktorá vznikla vo viacerých verziách (drážďanská, parížska, viedenská). Zaoberal sa ňou celý život a s jej podobou nebol spokojný do samého konca (v predvečer svojej smrti v Benátkach povedal: „Dlžím ešte svetu Tannhäusera“.)

Podoba našej inscenácie bude tzv. Mischfassung – zmiešaná verzia z viacerých, kde bude dominovať na začiatku veľká baletná hudba bakchanálií a jej témou bude tzv. wagnerovský kult po smrti skladateľa ako i život a osud jeho jediného syna Siegfrieda, ktorý bol sám skladateľom, dirigentom, režisérom a intendantom bayreuthského festivalu.

Nová operná inscenácia prináša aj zaujímavé medzinárodné obsadenie hosťujúcich a domácich sólistov. Prvýkrát sa v košickej opere predstaví nemecký tenorista gruzínskeho pôvodu Zurab Zurabishvili, ktorý bude spolu s domácim Tituszom Tóbiszom alternovať v postave Tannhäusera a nová inscenácia bude košickým debutom aj pre mladú sopranistku Utarid Mirzamovu, s ktorou bude v postave Elisabeth alternovať slovenská sopranistka Linda Ballová. V postave Herrmanna uvidia diváci Michala Onufera a Jozefa Benciho, Marián Lukáč a hosťujúci Pavol Kubáň sa predstavia v postave Wolframa von Eschenbacha, v postave Venus budú alternovať Myroslava Havryliuk a česká sopranistka Eliška Weissová a v ďalších postavách uvidia diváci aj Maksyma Kutsenka, Mareka Gurbaľa, Antona Baculíka, Mihály Podkopájeva, Janu Hrubovčákovú, Beátu Drotárovú, Petra Rolika a Juraja Jurka.