Opera Národného divadla Košice opäť presvedčila pražské publikum i odbornú porotu o svojej výnimočnej kvalite a umeleckej odvahe. Potvrdila tak svoje postavenie medzi elitou českého a slovenského hudobného divadla.
Inscenácia Kráľ Roger v podaní Opery NDKE zaznamenala mimoriadny úspech na najväčšom festivale hudobného divadla v Česku a na Slovensku Opera 2025 v Prahe, ktorý sa konal od 29. januára do 18. apríla a bol najrozsiahlejším vo svojej histórii. Predstavil bohatý výber operných inscenácií od renomovaných divadiel aj nezávislých súborov z Česka a Slovenska. V konkurencii 25 predstavení sa košický Kráľ Roger dostal medzi štyri najlepšie produkcie.
Podľa riaditeľky festivalu Lenky Šaldovej „patril Kráľ Roger Národného divadla Košice k vrcholom celého festivalu svojou umeleckou hĺbkou, atmosférou a výnimočnou interpretačnou kvalitou.“ Po predchádzajúcom úspechu svojho Roberta Devereux sa tak košická opera bezpochyby radí medzi najvýraznejšie a najambicióznejšie umelecké scény v regióne.
Košická inscenácia výrazného operného diela Karola Szymanowského Kráľ Roger očarila publikum aj odbornú kritiku moderným režijným uchopením Antona Korenčiho, precíznym hudobným naštudovaním dirigenta Petra Valentoviča a špičkovými výkonmi sólistov. Mimoriadny ohlas si vyslúžila najmä mladá chorvátska sopranistka Gabriela Hrženjak, ktorá v úlohe Roxany zaujala prirodzenou javiskovou charizmou, speváckou istotou a hlbokým umeleckým výrazom.
„Tento úspech je pre nás nielen potvrdením vysokej umeleckej úrovne nášho tímu, ale aj svedectvom o tom, čo všetko dokážeme napriek extrémne limitovaným finančným možnostiam,” povedal Roland Khern Tóth, riaditeľ Opery NDKE. „Je povzbudzujúce vidieť, že aj v podmienkach, ktoré ďaleko zaostávajú za potrebami kvalitného operného umenia, sa Košice dokážu zaradiť medzi špičku hudobného divadla. Pevne veríme, že budúcnosť prinesie lepšie podmienky na našu prácu a tvorbu, z čoho bude následne profitovať aj naše publikum,“ dodal.
Českí kritici ocenili predovšetkým umeleckú vyzretosť košickej inscenácie a jej schopnosť aktuálne komunikovať hlboké témy. Helena Havlíková z Českého rozhlasu Vltava vyzdvihla, že „Košický Kráľ Roger prehĺbil mnohovýznamovosť diela a svojou atmosférou vytvoril tajuplné mystické pozadie“, zatiaľ čo Jiří Bezděk z portálu Operaplus.cz poznamenal: „V inscenácii Národného divadla Košice nebolo slabého výkonu a orchester predviedol kvalitu, ktorú by mu mohli závidieť aj väčšie scény.“
Festival Opera je považovaný za najprestížnejšiu prehliadku operného divadla v česko-slovenskom priestore. Úspech Kráľa Rogera je preto nielen veľkým umeleckým ocenením práce košického divadla, ale aj dôkazom, že na Slovensku sa dá tvoriť opera, ktorá dokáže nadchnúť, inšpirovať a hlboko zasiahnuť divákov.