Skočiť na hlavný obsah

Blahoželáme ku krásnemu jubileu Márii Adamcovej

Krásneho životného jubilea, deväťdesiatich rokov, sa v stredu 26. augusta dožíva dlhoročná sólistka opery Štátneho divadla Košice, mezzosopranistka Mária Adamcová. Rodáčka z Važca začínala ako speváčka v SĽUKu. Do operného ansámblu v Košiciach prišla v roku 1955 a až do odchodu do speváckeho dôchodku v roku 1991 stvárnila desiatky operných, ale aj operetných postáv. Štátne divadlo Košice sa pripája k množstvu gratulantov, ktorí budú želať pani Márii k jej nádhernému jubileu všetko najlepšie, najmä veľa zdravia a šťastia.   

Ako pred piatimi rokmi napísal pri príležitosti jej jubilea na portáli operaplus.cz muzikológ a operný publicista Vladimír Blaho, Mária Adamcová bola najvýznamnejšou mezzosopranistkou v dejinách Štátneho divadla v Košiciach.  „K ozaj významným sólovým operným postavám sa začala dostávať v druhej polovici šesťdesiatych rokov. Jej preferencie je určiť ťažké, pretože spievala v súbore takmer všetko. Náročné party Verdiho ako boli Azucena (1966 a 1981), Eboli (1967 a 1980), Amneris (1968, 1983) či Ulrika (1969). Z francúzskej opery stvárňovala veľké zvodkyne s náročnými partmi ako Saint-Saënsovu Dalilu (1970), Carmen (1979) a Massenetovu Dulcineu z Dona Quijota (1981) uvedenom v Košiciach viac než desaťročie pred bratislavskou Bednárikovou inscenáciou. Neoplývala obrovským hlasovým fondom, jej mezzosoprán pôsobil mäkko a vo vyšších polohách, ktoré hravo zvládala, znel takmer sopránovo. To jej umožnilo zvládnuť aj také dramatické postavy ako je Wagnerova Ortrude z Lohengrina. Bohatý bol aj jej ruský repertoár: Čajkovského Oľga z Eugena Onegina a Grófka z Pikovej dámy, Borodinova Končakovna či Musorgského Marina Mníškova z Borisa Godunova. Inou repertoárovou oblasťou bola opera dvadsiateho storočia počnúc Janáčkom (Kabanicha v 1972 a Kostolníčka v 1977). Matka v Szokolayovej Krvavej svadbe (1967) či Vrabcová vo Ferenczyho Nevšednej humoreske. Popri významných úlohách spievala aj rozsahom menšie či charakterové úlohy (Háta z Predanej nevesty, Zimoňka v Krútňave, Serena z Gershwinovej opery, Suzuki z Madama Butterfly). Jej kreácie nepoznali výkonnostné výkyvy,“ predstavil Blaho jubilujúcu Máriu Adamcovú.