Skip to main content

O Vojvodkyni z Chicaga s Evou Bodorovou a Tatianou Hajzušovou

Už o dva dni budú môcť byť všetci milovníci hudobného divadla svedkami neobyčajnej udalosti – verejnej generálky operety  Vojvodkyňa z Chicaga z pera Emmericha Kálmána.  V novej operetnej inscenácii Štátneho divadla Košice uvidíte dve skvelé  hosťujúce sólistky Evu Bodorovú a Tatianu Hajzušovú, ktoré sa predstavia na dvoch verejných generálkach -  8. a 9. júla o 19:00 v Historickej budove ŠDKE a na jedinečnom open air predstavení 10. júla o 19:00  v Kasárňach / Kulturparku.

Obe hosťujúce umelkyne patria k nastupujúcej generácii slovenských operných speváčok, ktoré si už získali aj zahraničné renomé a niekoľko významných  ocenení na medzinárodných speváckych súťažiach. Priaznivcom košického divadla sú známe najmä z online predstavení – Eva Bodorová debutovala košickom divadle v postave kráľovnej Alžbety v opere Roberto Devereux, Tatiana Hajzušová v špeciálnom predstavení Manželstvo v piesňach spievala piesne Almy a Gustava Mahlerovcov. Vo Vojvodkyni z Chicaga hrajú predstaviteľky dvoch odlišných svetov – Eva Bodorová bohatú Američanku Mary Lloydovú, Tatiana Hajzušová moránsku princeznú Rosemary. Oslovili sme ich s prosbou, aby o svojich postavách prezradili viac.

EVA BODOROVÁ: VŠETKO SA ZA PENIAZE KÚPIŤ NEDÁ

V Kálmánovej jazzovej operete sa predstavíte v postave bohatej Američanky Mary Lloyd. Ako vnímate Vašu postavu?

Mary je  v mojom ponímaní - hneď, ako vstúpi do deja -  frivolná, koketná, sebavedomá. A v pravom zmysle slova miluje naplno. Túto excentrickú milionárku by si chcela zahrať aspoň raz  asi každá sólistka. Už len pre ten pocit prežívania "bezstarostných“ dní plných pestrých ciest po svete, ktoré sú prepletené s bezhraničnými možnosťami, ktoré jej život ponúka. Mary je žena, ktorá vie, čo chce, vie očariť už len úsmevom, bezprostrednosťou. Počas celého diania mám pocit, že som ju vnútorne poňala akoby cez ružové okuliare, hoci reálne takíto ľudia naozaj existujú.

Opereta spája spev, tanec a herectvo. Aký je skúšobný proces s maďarským režisérom Attilom Béresom?

Som rada, že som mala odvahu a guráž pokúsiť sa uchopiť postavu Mary cez rôzne tanečné choreografie. A aj zo speváckej stránky bolo pre mňa novinkou skĺbiť džez s operetou. A tak som si jednoducho spomenula na časy, keď som začínala s popmusic či s „R'n'b“. Táto postava je pre mňa počas skúšok akýmsi relaxom, vypnutím od veľkých, vážnejších klasických diel.  Počas nácvikov mi moja rola umožnila oddýchnuť si od veľkých, vážnejších klasických diel, zároveň na mňa kládla nové nároky. Počas celého skúšobného procesu mám pocit, že pán režisér z nás chcel vytiahnuť maximum a skúmal, čo všetko z nás môže dostať, spevácky aj herecky, emocionálne. Bazíroval na tom, aby boli naše akcie a reakcie v hovorenom slove zreteľné a  zrozumiteľné pre divákov, jednoducho, aby sme im čo najživšie sprostredkovali celý príbeh. S kolegami sme sa počas skúšobného obdobia naučili jednu fantastickú vec  - netreba sa držať na uzde. A aj to, čo divákom napovie samotný príbeh operety: všetko sa za peniaze kúpiť nedá.

Nedávno ste s veľkým úspechom kraľovali v košickom divadle ako Alžbeta. Otvorili sa Vám po online premiére brány do veľkého operného sveta?

Cez stvárnenie tejto fascinujúcej roly Alžbety sa mi naskytlo nečakané množstvo úžasných debutových možností na javiskách operných domov s vysokým renomé. Ako prvú odozvu po premiére som dostala ponuku zo Štatnej opery v Budapešti, kde som ešte pred samotnou správou absolvovala aj konkurz. Ďalším väčším, priam prelomovým medzníkom, bol v týchto dňoch aj konkurz do viedenskej Štátnej opery, kde som uspela na konkurze a diváci tiež získala ponuky viacero postáv v dramaticko-koloratúrnom odbore pre budúce sezóny. Po verejnej generálke v Košiciach ma čaká predspievanie v La Scale v Miláne. Minulý týždeň som dostala príležitosť spievať aj v slávnej Dresdneroper rolu Kráľovnej noci, avšak som ju musela odmietnuť pre skúšobný proces našej operety.

TATIANA HAJZUŠOVÁ: VYDAŤ ZO SEBA MAXIMUM

Vo Vojvodkyni z Chicaga sa predstavíte v postave Rosemary. Ako ju vidíte vy?

Postava Rosemary, mladej maďarskej princeznej, je komická a plná energie, ktorá do istej miery žije vo svojom vlastnom svete a občas lieta s hlavou medzi oblakmi. Je zamilovaná do amerického mladíka Jamesa Jančiho Bonda (postava Bondy), za ktorého sa chce vydať a odísť s ním do Chicaga.

Opereta spája spev, tanec a herectvo. Ako z Vášho pohľadu prebiehal skúšobný proces s maďarským režisérom Attilom Béresom?

Hoci sa opereta považuje za odľahčený hudobný žáner, ktorý vznikol z opery, jej náročnosť spočíva v tom, že spevák musí disponovať okrem kvalitného vokálno-technického vybavenia, aj hereckými a tanečnými schopnosťami. Skúšky s maďarským režisérom Attilom Béresom boli veľmi kreatívne a prínosné. Je to tvorca, ktorý nič nenecháva na náhodu. Je náročný po všetkých stránkach profesionálnych aspektov a kladie dôraz na to, aby umelci zo seba na javisku vydali maximum.

V košickom divadle ste sa úspešne predstavili v online priestore s piesňami Almy a Gustava Mahlerovcov v špeciálnom predstavení, zároveň ste ukončili štúdium na VŠMU. Čo všetko Vás čaká po Vojvodkyni z Chicaga?

V blízkej budúcnosti ma čaká naštudovanie zaujímavých postáv v mojom lyrickom odbore ako napríklad postava Musetty v Pucciniho Bohéme na Akadémii Galiny Vishnevskej v Moskve. Novou výzvou sú pre mňa aj koncerty so Štátnou filharmóniou Košice, Elbphilharmoniou z Hamburgu, ale aj komorné koncerty v Moskve. Veľmi  sa teším na rolu Sophie v novej produkcii Werthera v košickej Opere.