Skočiť na hlavný obsah

Kafkov PROCES ako súčasný balet prvou premiérou sezóny

Už o dva týždne, v piatok 21. októbra, uvedie Štátne divadlo Košice vo svojej historickej budove prvú premiéru sezóny, ktorou bude súčasný balet PROCES na motívy svetoznámeho románu Franza Kafku. S baletným súborom ho pripravuje svetoznámy český tanečník a choreograf Jiří Bubeníček na scéne svojho brata Otta Bubeníčka a s kostýmovou výpravou jeho manželky Nadiny Cojacaru. 

Súčasný balet v dvoch dejstvách je inšpirovaný nielen románom Franza Kafku, ale aj jeho osobným životom. Svetovú premiéru mal balet bratov Bubeníčkovcov pred viac ako troma rokmi, 17. mája 2019, v Kráľovskej opere v švédskom hlavnom meste Štokholm.

Román Franza Kafku Proces zachytáva zvláštny a znepokojujúci príbeh Jozefa K., bankára a slobodného muža, ktorý sa jedného dňa zobudí vo svojej izbe a z neznámych príčin sa ocitá vo väzbe. Od tej chvíle jeho život už nikdy nebude ako predtým. Prostredníctvom príbehu sa stretáva s mnohými ľuďmi, snaží sa nájsť odpovede na svoj súdny proces, na príčiny svojho zatknutia, na otázky o systéme, zákonoch a svojej vine. Snaha Jozefa K. o osobnú spravodlivosť ho postaví proti veľmi komplikovanej hierarchii súdneho procesu. V Kafkovom Procese vstupujeme do mätúceho sveta štátneho práva, kde možno roky čakať na neistý výsledok bez toho, aby sa vedelo prečo.

„Franz Kafka sa narodil v pražskom Starom Meste, kde som aj ja prežil detstvo a mladosť. Chodil som po tých istých uliciach a dokonca aj do tej istej školy na ulici Masná, len v inom čase. Aj to ma priviedlo k tomu, že som si želal jedného dňa hlbšie skúmať Kafku a jeho život, jeho knihy a zistiť, prečo je v literatúre taký obľúbený a jedinečný. Pri čítaní románu Proces som dospel k záveru, že väčšina kníh Franza Kafku a jeho myšlienky v nich úzko súvisia s jeho osobným životom a komplikovaným vzťahom medzi ním a otcom. Veľmi ma zaujalo to, ako dôkladne sa v svojej knihe venoval prehnitej časti našej spoločnosti a inšpirovalo ma to k tvorbe tohto baletu. Chcel som preniesť na pódium jeho myšlienky, ale nielen tie. Lebo Kafkove posolstvá sú aj v našej súčasnej spoločnosti stále veľmi prítomné,“ hovorí Jiří Bubeníček. Zámerom tvorcov bolo urobiť Porces rovnako nerealistický, ako je v Kafkovom diele. „Tak, aby ako je to len možné, bol plný zvrátených fantázií. S efektnou scénou a kostýmami. Táto inscenácia bola, podobne ako román, vytvorená v labyrintovom štýle, plnom fyzickej a psychickej brutality a emocionálnej hĺbky,“ dodáva Jiří Bubeníček.

Zaujímavá je aj hudobná stránka nového baletu. Balet sprevádza hudba viacerých súčasných svetových skladateľov, ale aj židovské ľudové piesne v hudobnej úprave Jiřího Bubeníčka a Koena Kesselsa, ktorý pri svetovej premiére v Štokholme dirigoval The Royal Swedish Orchestra. Diváci v novom balete uvidia, a hlavne budú prvýkrát v Košiciach počuť, aj „zbor krikľúnov“, ktorý prvýkrát prinesie do košického divadla jedinečný spevácky štýl známy v škandinávskych štátoch.

V titulnej postave Jozefa K. a Franza Kafku sa predstaví sólista  Gennaro Sorbino. V ďalších postavách účinkujú Shoko Yamada, Klaudia Skopintsev, Su Tanaka a baletný zbor. Prvá premiéra bude v piatok 21. októbra o 19:00 v Historickej budove ŠDKE. Druhú premiéru v sobotu 22. októbra a prvú reprízu vo štvrtok 27. októbra uvádza Štátne divadlo Košice ako súčasť programu projektu Medziscéna.