Skip to main content

Ocenené Víly aj sólista Titusz Tóbisz

Internetový časopis Opera Slovakia zorganizoval ďalší ročník ankety opernej kritiky, v ktorej  päť slovenských renomovaných operných kritikov a publicistov hlasovaním v siedmich kategóriách (najlepšie hudobné naštudovanie opernej inscenácie, najlepšia operná inscenácia, najlepší ženský sólistický výkon,  najlepší mužský sólistický výkon, objav (talent) sezóny, skokan sezóny, operná udalosť sezóny na Slovensku)  hodnotilo skončenú sezónu 2016/2017 v slovenských operných domoch. Tri ocenenia kritiky získalo aj Štátne divadlo Košice.

Z košických inscenácií najviac zaujala slovenská premiéra Wagnerovej prvotiny Víly, ktorá získala dve tretie miesta -  dirigent Róbert Jindra v kategórii najlepšie hudobné naštudovanie a režisér Lubor Cukr v kategórii najlepšia operná inscenácia.  „Inšpirujúca dirigentská osobnosť stmelila orchestrálny aj spevácky ansámbel do skvelého výkonu, plného drámy, šťavy a sýtych farieb. Vzhľadom na náročnosť partitúry a zároveň minimálnu skúsenosť košického súboru s daným hudobno-dramatickým štýlom ide o obdivuhodný počin,“ povedala o hudobnom naštudovaní Roberta Jindru muzikologička Michaela Mojžišová. Ako dodal operný kritik Pavel Unger na hudobnom naštudovaní košických Víl ho zaujali energiou nabitá a pulzujúca dráma, vyburcovanie všetkých skrytých rezerv orchestra, zboru a sólistov, presvedčivá a štýlová koncepcia. Kritiku zaujala aj režijná koncepcia Lubora Cukra. „Premyslene priniesol paralelu medzi postavami z opery a reálnymi historickými osobnosťami, netradičné, ale zmysluplné režijné poňatie,“ uviedol Unger. Podľa Mojžišovej utkal Cukr z komplikovaného pletiva Wagnerovej žánrovo nejednoznačnej opernej prvotiny umne komponovaný metapríbeh, ktorý môže poučenému divákovi poskytnúť nielen estetický, ale aj intelektuálny zážitok.

Sólista Opery ŠD Košice Titusz Tóbisz získal vďaka stvárneniu postavy Arindala vo Vílach druhé miesto v kategórii Skokan sezóny. „Hlasovo mimoriadne objemný, s režisérovou náročnou koncepciou hlboko stotožnený Arindal ukázal tohto, po vokálno­-technickej stránke pomerne kontroverzného umelca, v doposiaľ nepoznanej štýlovej polohe, ktorá mu svedčí,“ napísala o košickom Arindalovi Michaela Mojžišová.

Kompletné výsledky ankety opernej kritiky nájdete v internetovom časopise operaslovakia.sk.