Skip to main content

Opera Štátneho divadla Košice uvedie jedinečný divadelný projekt Petra Mazalána Už stačí/Ich habe genug

Opera Štátneho divadla Košice sa nebráni netradičným projektom, ktorých ponúkla v posledných mesiacoch divákom viacero či už priamo v priestoroch divadla alebo prostredníctvom online streamovania. Jedným z nich je autorská inscenácia Petra Mazalána s názvom Už stačí/Ich habe genug. Pôvodne sa premiéra mala uskutočniť začiatkom decembra za prítomnosti divákov, no kvôli pandemickým opatreniam sa v daný dátum podarilo urobiť len záznam predstavenia. Hoci vedenie divadla uvažovalo o uvedení projektu najprv v online priestore, premiéry sa predsa len dočká priamo na javisku a za prítomnosti divákov – 13. marca o 18. hodine v Historickej budove ŠDKE.

Cieľom projektu je prispieť k diskusii o rovnosti a tolerancii medzi ľuďmi. Bachova kantáta v spojení s textami Hermanna Hesseho sa v inscenácii stáva nahliadnutím do prežívania homosexuálne orientovaného človeka. Je tu Bachovo dielo zdanlivou estetizujúcou nádherou, ktorá ostáva iba formou na prekrytie pochýb, strachu alebo nedôvery? Je táto hudba nadčasovej kvality už iba vyprázdnenou modlitbou, ktorá reprezentuje len skladateľovo majstrovstvo? Dokáže divák zažiť novú kvalitu kontemplácie a hlbokým počúvaním v prítomnosti skutočného, dotknutého človeka sa otvoriť pochopeniu ľudskej odlišnosti a túžby po lepšom bytí?“ Zamýšľa sa autor v charakteristike projektu.

Autor, režisér a zároveň sólista Peter Mazalán vo svojom projekte spojil hudbu jednej z kantát Johanna Sebastiana Bacha s textami švajčiarskeho spisovateľa a esejistu Hermana Hesseho, držiteľa Nobelovej ceny za literatúru za rok 1946. K spolupráci na inscenácii si prizval aj hercov Richarda Autnera, Janu Oľhovú, Aleša Janigu a Ľubomíra Hanigovského a tanečníka Juraja Korca, ktorý sa postaral aj o choreografiu, a barokový ansámbl v zložení Ľubica Habart (I. husle), Blanka Pavlovičová (II. husle), Peter Vrbinčík (viola), Aviad Gershoni (barokový hoboj), Pavol Mucha (violončelo), Ján Prievozník (kontrabas), Jakub Mitrík (theorba) a Silvia Urdová (organ). Hudobne na projekte spolupracoval Fero Kiraly.

Je priam absurdné, že sa ešte stále hovorí o homosexualite ako téme, ktorá rozdeľuje. Je to niečo, čo by nemalo byť témou. A už vôbec nie takou, ktorá generuje politicko-spoločenské tábory a averzie. Jeden projekt nepomôže toto nastavenie zvrátiť. Snaží sa poukázať na to, že byť homosexuálom nie je nič, čo by malo byť v najširšom zmysle slova diskvalifikujúce, vulgárne, nemravné alebo choré. Projekt nič nevysvetľuje a ani nemá ambíciu byť provokatívnym, protestným a explicitným. Vo svojich projektoch nikdy neilustrujem. Diela, s ktorými pracujem, sú vo svojich obsahoch zväčša významovo mnohovrstevnými. Súčasné umenie má recipientovi nechať priestor, aby ponúknutú koncepciu mohol dopĺňať o svoje skúsenosti. A navyše – scénicky ilustrovať biblický text a Hesseho úvahy asi ani nie je pri zachovaní istej umeleckej úrovne možné. Myslím, že je tiež dôležité, že inštitúcia operného domu, v tomto prípade v Košiciach, sa rozhodla vstúpiť do projektu s takýmto odkazom.“ Dodáva autor projektu.

V diele sú podľa Mazalána spojené činoherné, vokálne a tanečné prvky. Vystupuje v ňom päť hlavných protagonistov, ktorí predstavujú jednu osobu. Je to multiplikácia dotknutej homosexuálnej bytosti, ktorá zo seba vystupuje a vzájomne sa sleduje a vzniká medzi ňou samou interakcia (dve herecké postavy, dvaja speváci, tanečník). V tomto duchu vzniklo absolútne organické prepojenie všetkých spomenutých zložiek. Inscenácia je koncertom, ktorý sa stáva prinajmenšom inscenovanou úvahou.

Viac informácií nájdete na stránke košického divadla: http://www.sdke.sk/sk/opera/uz-staci-ich-habe-genug

Vstupenky sú k dispozícií cez portál Návštevník: https://www.navstevnik.sk/vyber-vstupeniek?eventId=1035407. Sedenie je voľné priamo na javisku Historickej budovy ŠDKE.

Peter Mazalán vyštudoval spev na Vysokej škole múzických umení v Bratislave. Po štúdiu architektúry na Fakulte architektúry STU tu získal aj doktorát. Stal sa laureátom viacerých medzinárodných vokálnych súťaží, napr. Medzinárodná vokálna súťaž Hilde Zadek vo Viedni, Concorso per Giovani Cantanti Lirici d'Europa v Como či Medzinárodná vokálna súťaž Antonína Dvořáka.

K jeho najvýznamnejším angažmánom patrí operné štúdio Bayerische Staatsoper v Mníchove, kde spieval Lesníka v Janáčkovej Liške Bystrouške či Conte Peruchetto v Haydnovej La fedelta premiata. Spieval aj v Stadttheater Klagenfurt v Rakúsku. Tam sa objavil ako Zurga v Bizetových Les pêcheurs de perles, Ottokar vo Weberovom Der Freischütz alebo Homonaya v Straussovom Der Zigeunerbaron.

V Mníchove uviedol Dvořákove Biblické piesne s Bavorským štátnym orchestrom, Händlovo oratórium Mesiáš s Mníchovským symfonickým orchestrom v Mníchove a Chorwerk Ruhr v Essene. V rámci Schleswig-Holstein Musik Festival spieval v Händlových Alexandrových slávnostiach s Rolfom Beckom ako dirigentom. Tam spieval aj Osmina v Mozartovom Zaide pod vedením Leopolda Hagera. Objavil sa v Orffovej Carmine Burane v Lübecku, Reutlingene, Essene, Frankfurte, Rheingau a São Paule.

Peter Mazalán v súčasnosti spolupracuje na originálnych intermediálnych projektoch, prelínajúcich klasické vokálne umenie, súčasné divadlo, performanciu a vizuálne umenie.