Skočiť na hlavný obsah

Derniéry dvoch výnimočných inscenácií

V decembri sa s divákmi i javiskom Malej scény Štátneho divadla Košice rozlúčia dve výnimočné inscenácie dvoch francúzskych dramatikov, ktoré boli hereckými koncertmi dvoch hercov dvoch generácií – Ľubomíra Záhona a Stanislava Pitoňáka. V stredu 12. decembra bude mať derniéru inscenácia hry Floriana Zellera Otec, ktorá bola veľkým návratom hereckého dôchodcu Ľuba Záhona na divadelné dosky. O deň neskôr sa rozlúči aj brilantná komédia Erica-Emanuela Schmitta Voľnomyšlienkar, v ktorej postavu filozofa Diderota vynikajúco stvárnil Stanislav Pitoňák. Na obe derniéry je ešte k dispozícii niekoľko vstupeniek. Ak ste tieto predstavenia nevideli, alebo sa s nimi chcete rozlúčiť, tak máte poslednú príležitosť.   

Hra Otec, ktorá je veľkým svetovým hitom posledných rokov a v roku 2014 získala najprestížnejšie francúzske divadelné ocenenie – Cenu Moliéra, je podľa dramaturgičky Miriam Kičiňovej o starnutí, o alzheimerovi, o stareckej demencii, o zodpovednosti detí k rodičom aj o starostlivosti o nich. „Ale je to aj rekonštrukcia rôznych spomienok, jednotlivých čriepok mysle, ktoré si starnúci človek snaží nejako zoradiť. Otec je krehká hra o (ne)bežných starostiach, ktoré naše starnutie sprevádzajú. Príbeh sa skladá ako detektívka, ale aj ako sled imaginatívnych obrazov. André chce mať svoj pokoj, ale zrazu akosi nič okolo neho nedáva zmysel...,“ povedala pred premiérou v júni 2016 Kičiňová. Košické naštudovanie Otca bolo veľkým návratom, hereckého dôchodcu Ľubomíra Záhona, ktorý vynikajúcim spôsobom stvárnil titulnú postavu otca Andrého.

Viac ako 50 repríz mala v košickom divadle aj vynikajúca komédia Voľnomyšlienkar jedného z najhranejších francúzskych dramatikov Erica – Emmanuela Schmitta v réžii Michala Spišáka. Brilantne napísaný text sa točí okolo hľadania definície morálky pre veľkú Encyklopédiu. „Mám pocit, že počas storočí sa to nemení. Máme to len historicky krajšie nakreslené. Lebo vždy sa rieši to isté, kariéra, ako k tomu príde, či má alebo nemá niekto nejaké zábrany. Väčšinou ten, čo má nejaké zábrany alebo má v sebe nejaké morálne posolstvo, na to doplatí. Veľakrát sa to v histórii potvrdilo," hovoril pred premiérou v máji 2014 herec Stano Pitoňák, ktorý sa vynikajúcim spôsobom zhostil titulnej známeho francúzskeho filozofa Diderota. Podľa neho Schmittov text svojim spôsobom o morálke ani veľmi nie je. „Alebo naopak veľmi je. On to tam veľmi pekne hovorí: Byť morálny znamená hľadať šťastie. A svojim spôsobom vykľučkovať z problémov alebo situácií tak, aby bolo človeku dobre a čo najľahšie," dodal Pitoňák, pre ktorého bol aj Diderot veľkou hereckou výzvou. Na javisku mám síce partnerov, ale v podstate som tam sám a sám si musím upratať, čo budem hovoriť. A táto postava je zábavná najmä v tom, ako si tie veci nádherne prispôsobuje. A dokonca to tam potom aj hovorí. Snaží sa síce konať čestne, ale čo najľahšie," povedal populárny herec pred vyše štyrmi rokmi.